Meet me in the afternoon – Sowellus

Timo ja Jan Sowellus

 

Helsingissä on nykyään ihana miettiä ”treffipaikkoja”, kun kaupunkiimme pulpahtelee enemmän ja enemmän muista erottautuvia paikkoja, designiltaan sekä menuiltaan. Torstai-iltapäivän paikaksi valitsin Sowelluksen Janin ja Timon kanssa Annan-ja Eerikinkadun kulman. Vaikka ravintolan nimi on pitkä, ja joskus siitä on hilpeä kertoa, se jää mieleen. Why join the navy if you can be pirate. Konsepti on ihana, sisustus mieleeni, ilmapiiri rento ja pintojen välissä vallitsee sopiva puheensorina. Paikan on suunnitellut Futudesign. Ja kun pöydän saa näppärästi varattua, miksi ei pitäisi business-tapaamista kotoisilla nahkatyynyillä? Joskus pikkulinnut lauloivat, että paikan menun mehut on nimetty yläkerran toimiston henkilökunnan mukaan? Kertokaa minulle, jos näin ei ole, ja levitän väärää huhua.

 

Kun on hieno idea konseptista, tuote joka puuttuu markkinoilta ja ympärillä loistava jengi, täytyy lyödä hynttyyt yhteen ja perustaa yritys. Näin teki myös asiakasyrityksemme Sowellus Oy. Sowelluksella on takana valtavasti kokemusta eri aloilta. Heillä on yhdessä paketissa ikään kuin monta eri alan yritystä. Ja kokemusta tarvitaan, kun luodaan tuote tyhjästä. Konseptia on mietittävä monelta kantilta. Ei riitä, että tuote toimii ja se koodataan ratkaisemaan ongelmia. Sen täytyy olla visuaalisesti houkutteleva ja oikein hinnoiteltu. Palvelun rinnalle pitää rakentaa selkeä käyttöjärjestelmä, nettisivut, löytää oikeat yhteistyökumppanit, asiakkaat sekä käyttäjät. Puhumattakaan tuotteen ulkomuodosta tai pakkaussuunnittelusta.

 

Vastapäätä minua drinkkiä maistelevat Timo ja Jan. Timo on toiminut 13 vuotta visuaalisella alalla ja hän on Sowelluksen vastaavana suunnittelija. Janista paljastuu kova kokemus valokuvaajana. Nykyisin, kuvien lisäksi, hän nappaa ja kontaktoi asiakkuuksia Sowelluksella. Asiakkuuksien hoidossa on oltava läsnä sekä vastattava asiakkaan ideoihin ja toiveisiin. Haastattelumme keskelläkin Jan ratkaisee muutaman asiakkaan kysymyksen puhelimitse.  Sowelluksen työhuoneen Sähkötalolla täyttää vielä toimitusjohtaja Tuomas sekä järjestelmäasiantuntija Ari-Pekka. Yhdessä he suunnittelevat tuotteita mitä haluaisivat itsekin käyttää.

 

Hanki ympärillesi oikeat osaajat

 

Vuonna 2012 yritys teki ensimmäisen sovelluksensa, Raksamittarin. Raksamittari on Sowelluksen sanoin ”maailman helpoin työväline rakennustyömaiden kulunvalvontaan sekä verottajan raportointiin”. Nälkä on kasvanut syödessä, ja tuoteperhe on kasvanut vuosien varrella Muksumittarilla ja Lokitimella. Timon ja Janin kertoessa yrityksen tarinaa huomaan, että Sowellus on hoksannut ne aukot, joista puuttuu markkinoilta tuote. Jo vierailu yrityksen sivulla tuo fiiliksen, että tuotteita tehdään käyttäjäystävällisesti, ja asiakasrefensseistä huokuu tuotteiden helppokäyttöisyys.

 

Sowelluksen Timo ja Jan.

Sowelluksen päätuote, Lokitime, otettiin käyttöön Business Center Papulassa helpottamaan avaintenhallintaa. Lähes jokainen jäsenemme on siis käyttänyt Sowelluksen tuotetta, kuittaamalla avaimet tabletilta. Siellä missä on paljon avaimia, tarvitaan Lokitimea.

Sowellus toimitti myös toimistohotelleihimme sähköiset näytöt, joihin avainhallintamme kautta ilmestyy ja poistuu yrityksien nimet sitä mukaa kun avaimia käsitellään. Tämän vuoden asiakastyytyväisyyskyselyssämme tuli ilmi toive, että vuokralaisemme haluaisi tietää mitä yrityksiä heidän ympärillään on, jonka sähköinen näyttö ratkaisi. Samaisella näytöllä ilmoitetaan myös ajankohtaisista asioista, kuten miehiä naistenpäivästä tai jäseniämme tulevasta after workista. Näytön sivuja voi selata sormella, ja löytää etsimänsä. Kuulostaa siis sitä, että näyttö on räätälöitävissä jokaisen asiakkaan tarpeen mukaan.

 

Sowellus haluaa olla johtava avainhallintayritys, ja kansainvälistyä. Eikä ihme, kaikki haluaa eroon excel- ja paperilistoista. He ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, tietosuojalain lähestyessä. Takana on kuitenkin monta vuotta työtä, tutkimuksia ja kehitystä. Mikään hyvä ei tule hetkessä. Siksi pyydän, ennen lähtöämme, Janilta ja Timolta mitkä kolme tärkeää asiaa aloittelevan yrityksen tulisi haalia. Tunnustelkaa siis niitä omassa yrityksessänne siihen saakka, että kerron teille merkityksellisestä työstä. Palataan pian!

Saara Salo

 

Top 3 menestyksen salat à la Timo & Jan

 

  1. Kärsivällisyys
  2. Rahoitus
  3. Oikeat ihmiset ympärille, monipuolinen tiimi!

 

 

Meet me in the afternoon or morning -sarjassa yhteisökoordinaattorimme Saara tapaa asiakkaitamme drinkkien ja aamupalan lomassa. Haluaisitko sinä lähteä Saaran kanssa treffeille ja kertoa yrityksesi tarina? Laita Saaralle viestiä osoitteeseen saara.salo@bcpapula.fi.