Artist Exchange rikkoo tapahtuma-alan kaavoja

Yksi turhautunut mies ja täytettävät esiintyjäslotit, siitä syntyi Artist Exchange – helsinkiläinen startup-yritys, jonka verkkopalvelu mullistaa nyt tapahtuma-alan käytänteitä.

Sähkötalon toimistohotellissamme Olli-Veikka Moilanen, Joonas Berlin ja Peik Jäntti vetävät kolmeen pekkaan Suomen johtavaa live-musiikin digitaalista markkinapaikkaa Artistit.comia. Verkkopalvelun idea on yksinkertainen: jokainen voi helposti varata artistin tapahtumaansa yhdestä paikasta ja oman budjetin mukaan, oli kyseessä sitten häät tai festarit.

 

Siinä missä musiikin suoratoistopalvelut ovat ravistelleet musiikkimaailmaa jo pidempään, live-musiikin puolella on toimittu sitkeästi perinteisen kaavan mukaan. Kaavan joka ei ole ollut läpinäkyvä tilaajalle eikä usein esiintyjälle itselleenkään:

 

”Soitetaan ensin tutulle joka hoitaa esiintyjiä, ja tuttu soittaa sitten toiselle taholle”, kuvailee Moilanen artistien buukkaamista. ”Tämä ala on ollut vähän tällainen Villi länsi”, hän jatkaa.

 

Reilu ja selvä peli kaikille

 

Artist Exchangen takana on pitkän linjan tapahtumatuottaja Hannu Keränen. Vaikka Keränen oli yrityksen syntyvaiheessa yksi Suomen isoimmista live-musiikin ostajista, ei häntä useinkaan tunnistettu ’kentällä’. Keräsen huomiot sekä toiminnan kyseenalaistaminen johtivat lopulta Artist Exchangen syntyyn.

 

Artist Exchangen tavoite on madaltaa erityisesti pienempien ostajien kynnystä artistin buukkaamiseen ja tuoda live-musiikki kaikkien saataville. Verkkopalvelua käyttävätkin paljon live-musiikin satunnaisostajat, kuten kunnat, järjestöt ja yksityishenkilöt. Siis sellaiset tahot, joiden puhelimesta ei löydy numeroa tutulle, joka järjestäisi Frederikin keikalle paikallisiin kesäjuhliin.

 

Ostajalle on iso työ selvittää artistia myyvä taho ja saada oikeat ihmiset kiinni. Artistit.com poistaa tämän ongelman tarjoten nopean kanavan tavoittaa esiintyjän saatavuus sekä artistia myyvä taho. Tämä helppous viehättää kasvavissa määrin myös ammattiostajien kenttää.

 

”Tarjoamme selkeän ja reilun pelin kaikille”, tiivistää Moilanen.

 

Verkkopalvelusta tehoa artistien myyntiin

 

Moilasen mukaan myös artistit ovat innostuneet palvelusta. Artistit maksavat palvelun käytöstä pienen vuosimaksun, eikä Artist Exchange veloita erikseen komissioita buukatuista keikoista.

 

”Artistit ovat todella kiinnostuneita, ei tämä ala helppo ole. Tavat saada keikkoja ja näkyvyyttä ovat haastavia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen”, toteaa Moilanen.

”Ohjelmatoimistolla saattaa olla 30 artistia, joista he myyvät aktiivisesti vain kymmentä. Meidän systeemissä artistit pystyvät itse myymään itseään tehokkaasti”, jatkaa Berlin.

 

Artistit.com-alusta on suunniteltu yhdessä Suomen suurimpien ohjelmatoimistojen kanssa. Se tarjoaa myyntiorganisaatioille työkaluja myynnin sekä yleisen toiminnanohjauksen tehostamiseen.

 

Myyntityökalut sekä komissiovapaa hinnoittelu erottavat Artist Exchangen toiminnan ulkomailla nähdyistä samankaltaisista palveluista. Kunhan toiminta on stabilisoitu Suomessa, lähdetään muutosta luomaan myös ulkomaille.

 

Entä varataanko tulevaisuudessa Kanye West esiintymään Artistit.comin kautta? Moilasen mukaan kansainvälisten artistien buukkaaminen voi tulevaisuudessa toimia verkkopalvelun kautta, vaikka prosessi pidempi olisikin.

 

”Taalaa likoon, niin everything is possible”, summaa Artist Exchangen tiimi.