Parkman ja pysäköinnin uusi aika

Business Center Papulan asiakas ParkMan vie pysäköintisovellustaan vauhdilla ulkomaille. Viisi vuotta sitten perustetun yrityksen osakkaiden viesti muille yrittäjille on, että kannattaa lähteä maailmalle mieluummin heti eikä myöhemmin.

 

Vuonna 2010 Matias Lindroos laati TKK:n killan sähköpostilistalle viestiä, jossa hän etsi osakkaita yritykseensä. Ajatuksen GPS-sijaintiin perustuva chat-palvelun rakentamisesta Matias sai opiskellessaan Yhdysvalloissa. Enää tarvittiin mukaan ahkeria tekijöitä.

Kului yksi päivä ja ensimmäinen vastaus kilahti Matiaksen inboxiin:

”Heti seuraavana päivänä sain viestin Teemu Poikelalta ja Mikko Juurmaalta. Teemu ja Mikko olivat aiemmin samana vuonna kesätöissä pohtineet omaa yritystä, joten mukaan lähteminen oli heille luontevaa. Teemun harrastuksen kautta löytyi mukaan vielä Oladayo George”, muistelee Matias.

Neljän miehen kemiat osuivat kohdalleen ja työnteko alkoi. Hyvin pian miehet päättivät luopua alkuperäisestä liikeideasta ja kehittivät tilalle uuden palvelun ‒ ParkMan-pysäköintisovelluksen.

Pysäköintialalla on Matiaksen mukaan kaksi isoa ongelmaa: mistä löytyy autoilijalle parkkipaikka sekä maksuinfrastruktuuri. Näihin kahteen ongelmaan miehillä on vastaus.

ParkMan-sovellus näyttää autoilijalle kaupungin pysäköintipaikat ja vapaat parkkiruudut. Parkkimaksu sekä pysäköintiajan pidentäminen onnistuu yhdellä napin painalluksella GPS:n tunnistaessa parkkivyöhykkeen. Auton kohdalle osunut parkkipirkko tarkistaa maksun rekisterikilven ja oman lukijansa avulla.

Loppupeleissä myös kaupungit säästävät mobiilimaksun syrjäyttäessä perinteiset pysäköintiautomaatit. Matiaksen mukaan pelkästään pysäköintiautomaattien ylläpito vie noin 25 % kaupunkien pysäköintituloista.

 

Kaikki panokset kansainvälistymiseen

 

Tällä hetkellä ParkMan-sovellus toimii 14:ssä Suomen kaupungissa. Lisäksi ParkMan on saanut jalansijaa Ruotsissa ja Tanskassa. Seuraavaksi katseet ovat suunnattu yksityisautoilun unelmamaihin Yhdysvaltoihin ja Australiaan. Samalla joukkoon liittyy uusia ulkomaanvahvistuksia.

”Ruotsissa ja Tanskassa menin aluksi itse paikan päälle, mutta se ei ollut paras mahdollinen malli. Day-to-day-juttuja hoitamaan tarvitaan paikallisia. Palkkasimme juuri ensimmäiset työntekijät Tanskaan, Ruotsiin, Jenkkeihin ja Australiaan”, kertoo Matias.

Nyt kun tiimi kansainvälistyy, tulee eteen uudenlaisia haasteita. ”Olemme miettineet, miten hyvä tiimihenki pysyy yllä, kun kaikki ovat eri paikoissa. Täytyy varmaan lennättää koko tiimi kerran puolessa vuodessa yhdessä jonnekin biitsille”, visioi Matias hymyssä suin.

Yhdysvalloissa ja Australiassa ParkMan haluaa aluksi nähdä, millaisia asenteita sieltä löytyy mobiilimaksamiseen. Matiaksen neuvo ulkomaille tähtääville yrityksille onkin, että kannattaa mennä heti rohkeasti ja kokeilla siipiä.

”Tällä hetkellä panostamme lähes kaikki voimavaramme kansainvälistymiseen.  Ei saa jäädä turhaan viilaamaan ja odottamaan, että tuote on täydellinen. Muuten kilpailijat maailmalla vie markkinat. Tällainen asenne on tullut nyt viime vuosina erilailla myös Suomeen.”

 

Pysäköintiautomaatit katoavat hiljalleen katukuvasta

 

Kaupunkien suhtautuminen uusiin palveluihin on Matiaksen mukaan vaihtelevaa. Esimerkiksi Kööpenhamina toivotti uuden pysäköintisovellusyrityksen tervetulleeksi heti, kun Helsingin kaupunki pohti asiaa oman aikansa.

”Tappelimme Helsingin kaupungin kanssa puolitoista vuotta. Jälkeenpäin voi todeta, että olisi ollut helpompaa aloittaa pienemmästä kaupungista. Tällöin olisimme voineet esittää Helsingille esimerkin.”

”Olemme myös argumentoineet kaupungeille, että kilpailu on hyvästä ja mobiilimaksuja voi hyvin hoitaa useampi yritys. Esimerkiksi jos Mastercard olisi ainoa sallittu maksunvälittäjä, olisi kortilla maksaminen paljon kalliimpaa. Annetaan asiakkaiden tehdä päätös siitä, mitä palvelua he käyttävät.”

Entä jääkö perinteinen pysäköintiautomaatti kaupungeissa lopulta historiaan?

Matiaksen mukaan tämä on itsestään selvää, mutta koska, sitä on vaikea ennustaa. Helsingin kaupunki investoi juuri kahdeksalla miljoonalla eurolla uusiin pysäköintilaitteisiin. Summa on yhtä kuin kaupungin vuoden pysäköintitulot.

”Tämä on käsittämätöntä kun ottaa huomioon, että nyt jo yli puolet maksuista tulee mobiilimaksuina. Parissa vuodessa tämä luku on viisinkertaistunut ja trendi on koko ajan kasvava.  Köpiksessä vuorostaan automaatteja riisutaan kadunvarsilta pois. Vain joka 3. automaatti jää kaupunkiin.”

Automaattien vähentyessä Kööpenhaminassa pysäköintimaksun voi jatkossa maksaa mobiilisovelluksella tai kertalipun ostaa 7-Eleven -myymälöistä. Tähän pysäköintimaksut ovat maailmalla pikkuhiljaa menossa. Ja ParkMan on muutokseen valmiina.